Statut
STOWARZYSZENIA PRZYJAZNA EDUKACJA


Rozdział I
Postanowienia ogólne

§1.
1. Stowarzyszenie nosi nazwę „STOWARZYSZENIE PRZYJAZNA EDUKACJA” , zwane dalej Stowarzyszeniem i używa pieczęci z tą nazwą.

§2.
1. Stowarzyszenie swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Dla właściwego realizowania swoich celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

§3.
1. Siedzibą Stowarzyszenia jest budynek I LO w Miliczu.

§4.
1. Stowarzyszenie ma osobowość prawną i jest zawiązane na czas nieokreślony.

§5.
1. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków.
2. Może jednak zatrudniać pracowników do prowadzenia swych spraw.

Rozdział II
Cele i środki działania

§7.
1. Celem stowarzyszenia jest:
a) działalność oświatowa
b) praca na rzecz środowiska
c) integracja członków Stowarzyszenia

§8.
1. Dla realizacji swoich statutowych celów Stowarzyszenie:
a) prowadzi szkołę społeczną
b) współdziała z właściwymi władzami i instytucjami,
c) prowadzi działalność wydawniczą,
d) organizuje kursy, odczyty, konkursy, pokazy i wycieczki,
e) prowadzi działalność gospodarczą,
f) podejmuje wszelkie inne działania służące realizacji celów statutowych Stowarzyszenia,
g) podejmuje i rozwija współpracę międzynarodową związaną z celami Stowarzyszenia
h) współpracuje ze środowiskiem osób niepełnosprawnych

Rozdział III
Członkowie

§9.
1. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na: zwyczajnych, honorowych, wspierających.

§10.
1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba pełnoletnia, która chce realizować cele statutowe.

§11.
1. Członka zwyczajnego przyjmuje Zarząd Stowarzyszenia na podstawie pisemnej deklaracji oraz rekomendacji kandydata przez dwóch aktualnych członków Stowarzyszenia.
2. Członkami zwyczajnymi są także uczestnicy zgromadzenia założycielskiego, którzy podpisali deklaracje członkowskie.
3. Członek zwyczajny zobowiązany jest do:
a. przestrzegania postanowień statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
b. aktywnego udziału w realizacji celów statutowych,
c. regularnego opłacania składek członkowskich w wysokości co najmniej minimalnej ustalonej przez Walne Zgromadzenie Członków.
4 Każdemu członkowi zwyczajnemu Stowarzyszenia przysługuje czynne i bierne prawo wyborcze do władz Stowarzyszenia oraz prawo do udziału w Walnym Zgromadzeniu Członków z głosem stanowiącym.
5 Członkostwo ustaje na skutek:
a. dobrowolnego wystąpienia, zgłoszonego na piśmie do Zarządu Stowarzyszenia,
b. skreślenia przez Zarząd Stowarzyszenia w przypadku zalegania z opłatą składek przez okres 6 miesięcy, pomimo wcześniejszego upomnienia,
c. wykluczenia przez Zarząd Stowarzyszenia za działalność na szkodę Stowarzyszenia.
d. śmierci członka Stowarzyszenia

§12.
1. Tytuł członka honorowego może być nadany osobom szczególnie zasłużonym dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
2. Tytuł członka honorowego nadaje i pozbawia Walne Zgromadzenie Członków na wniosek Zarządu Stowarzyszenia.
3. Członek honorowy nie płaci składek członkowskich i posiada wszelkie prawa członka zwyczajnego.

§13.
1. Członkami wspierającymi mogą być osoby prawne i fizyczne, które są zainteresowane działalnością Stowarzyszenia, zadeklarują sposoby współpracy na jego rzecz oraz zostaną przyjęte przez Zarząd Stowarzyszenia na zasadach ustalonych przez Prezydium Zarządu.
2. Członkowie wspierający biorą udział w pracach Stowarzyszenia sami lub za pośrednictwem swych przedstawicieli.
3. Członkowie wspierający nie posiadają czynnego ani biernego prawa wyborczego i uczestniczą w Walnych Zgromadzeniach Członków z głosem doradczym.

§14.
1. Od uchwał Zarządu Stowarzyszenia w sprawach skreślenia i wykluczenia przysługuje członkowi w terminie 2 tygodni od daty otrzymania uchwały odwołanie do najbliższego Walnego Zgromadzenia Członków, którego decyzje są ostateczne.
2. Do czasu podjęcia decyzji przez Walne Zgromadzenie Członków, członkowi Stowarzyszenia, o którym mowa w punkcie 1. ulegają zawieszeniu wszystkie prawa członkowskie.

Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia

§15.
Władzami Stowarzyszenia są:
a. Walne Zgromadzenie Członków,
b. Zarząd Stowarzyszenia,
c. Komisja Rewizyjna.

§16.
1. Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia trwa 3 lata.
2. Wybór władz wymienionych w §15 pkt. b i c odbywa się w głosowaniu tajnym.
3. Za wybranych członków władz wymienionych w §15 w pkt. b i c, uważa się osoby, które uzyskały w kolejności największą ilość głosów, aż do uzyskania pełnego składu Zarządu Stowarzyszenia lub Komisji Rewizyjnej.
4. Wszystkie uchwały władz są podejmowane zwykłą większością głosów i są ważne jeśli w posiedzeniu uczestniczy co najmniej połowa członków władz.

§17.
1. W przypadku ustąpienia w trakcie kadencji władz Stowarzyszenia, władzom tym przysługuje prawo uzupełnienia liczby członków, ale nie więcej niż 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.

§18.
1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie Członków.
2. Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.

§19.
1. Walne Zgromadzenie Członków zwyczajne zwołuje Zarząd Stowarzyszenia, co najmniej raz na rok i powiadamia wszystkich członków o jego terminie, miejscu i porządku obrad na cztery tygodnie przed terminem.
2. Walne Zgromadzenie Członków jest prawomocne przy obecności połowy członków.
3. Jeżeli ze względu na niską frekwencję zaistniała konieczność ponownego zwołania zebrania, w terminie wyznaczonym przez Zarząd Stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie Członków jest prawomocne bez względu na liczbę obecnych członków.
4. Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków podejmowane są zwykłą większością głosów.
5. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwołuje Zarząd Stowarzyszenia:
a. z własnej inicjatywy,
b. na wniosek Komisji Rewizyjnej.
6. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwołuje Zarząd Stowarzyszenia w terminie 6 tygodni od daty zgłoszenia wniosku. Mogą w nim uczestniczyć członkowie zwyczajni Stowarzyszenia, członkowie honorowi, wspierający i zaproszeni goście.

§20.
1. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy:
a. wybór członków Zarządu Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej,
b. uchwalanie zmian w statucie,
c. uchwalenie głównych kierunków działania Stowarzyszenia,
d. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej,
e. udzielanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium ustępującemu Zarządowi Stowarzyszenia,
f. nadawanie honorowego członkostwa.
2. Walne Zgromadzenie Członków wybiera ze swojego grona przewodniczącego obrad.
3. Każdemu członkowi zwyczajnemu przysługuje jeden głos.

§21.
1. W okresie między Walnymi Zgromadzeniami Członków pracami Stowarzyszenia kieruje Zarząd Stowarzyszenia.
2. Pierwsze posiedzenie Zarządu Stowarzyszenia odbywa się bezpośrednio po wyborze na Walnym Zgromadzeniu Członków.
3. Na posiedzeniu tym Zarząd Stowarzyszenia wybiera ze swojego grona Prezydium Zarządu w składzie Prezes, Sekretarz, Skarbnik.
4. Zarząd Stowarzyszenia składa się z 5 osób, w skład Zarządu wchodzi 5 przedstawicieli Stowarzyszenia wybranych podczas Walnego Zgromadzenia Członków. Skład Zarządu może być powiększony na wniosek Zarządu w sytuacjach tego wymagających (np. podczas prowadzenia szkoły społecznej o przedstawiciela Starostwa Powiatowego i przedstawiciela I LO, którzy są członkami Zarządu)
5. Zarząd kieruje pracami Stowarzyszenia i odpowiada za swoją działalność przed Walnym Zgromadzeniem Członków.
6. Obradami Zarządu Stowarzyszenia kieruje Prezes, a w razie jego nieobecności wybrany członek Zarządu.
7. Obrady te są protokołowane.
8. Do kompetencji Zarządu należy:
a. kierowanie pracami Stowarzyszenia, podejmowanie uchwał,
b. reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
c. przyjmowanie i skreślanie członków zwyczajnych,
d. zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków,
e. ustalanie minimalnej wysokości składki członkowskiej,
f. uchwalanie okresowych planów działalności merytorycznej, preliminarza.
9. Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia zwołuje Prezes i odbywają się one, co najmniej raz na trzy miesiące.

§ 22.
1. Komisja Rewizyjna jest powołana do przeprowadzania, co najmniej raz w roku kontroli działalności Stowarzyszenia.
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu Stowarzyszenia z głosem doradczym.
3. Ze swych prac Komisja Rewizyjna sporządza protokół.
4. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o swój regulamin wewnętrzny.
5. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie Członków, którzy spośród siebie wybierają przewodniczącego.

§ 23.
1. Umowy, akty i wszelkie zobowiązania podpisują łącznie dwaj członkowie Zarządu Stowarzyszenia, w tym Prezes i osoba upoważniona przez Zarząd.

Rozdział V
Majątek i fundusze

§ 24.
1. Na fundusze składają się:
a. składki członkowskie,
b. subwencje, dotacje, darowizny i zapisy,
c. zyski z kapitałów,
d. wpływy z działalności gospodarczej,
e. dochody z imprez,
f. wpływy z działalności wydawniczej,
g. dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia, który służy wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.


Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie stowarzyszenia

§ 25.
1. Uchwałę o zmianie statutu lub rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie Członków.
2. W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie postanowienia ustawy Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 (Dz.U.01.79.855 ze zm.).

Rozdział VII

§ 26.
1. Władze Stowarzyszenia, którym kadencja zakończyła się, działają do chwili ukonstytuowania się nowo wybranych organów.
2. Przekazanie dokonuje się w formie protokolarnej.


Niniejszy statut przyjęto w drodze uchwały na Zebraniu Założycielskim Stowarzyszenia Przyjazna Edukacja w dniu 18 maja 2007 roku.
Dokument sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz do celów sądowych, drugi egzemplarz dla Stowarzyszenia.