cudz4jW dniach 13-14 maja 2016r. 45 dzielnych turystów wraz z opiekunami odwiedziło Lubiąż, zamek Czocha, Lubomierz oraz Karpacz.

W Lubiążu zwiedziliśmy klasztor Cystersów. Ogromne, niezamieszkałe gmaszysko, choć lata największej świetności ma dawno za sobą, robi ogromne wrażenie na każdym, kto go zobaczy. Nas zachwyciła przede wszystkim pięknie odrestaurowana Sala Książęca.

Następnie udaliśmy się do miejscowości Sucha (koło Leśnej), gdzie spędziliśmy noc na Zamku Czocha. To, czym zamek przyciąga, to jego tajemnice.  Pełno w nim tajemnych przejść, odsuwających się ścian, ruchomych mebli, które prowadzą do podziemnych korytarzy, zapadek i innych pułapek na niewiernych kochanków. Zamek zwiedzaliśmy późnym wieczorem z przewodnikiem, ale najciekawsze było jego samodzielne odkrywanie nocą. Komnata Książęca z wielkim łożem z baldachimem oraz zapadnią dla kochanek księcia, oryginalna łazienka, lochy z Salą Tortur, Sala Rycerska z zabytkowym kominkiem zachwycały każdego. Pan przewodnik zainteresował nas wieloma ciekawostkami na temat Zamku Czocha oraz legendami, które opowiadały często o ponurych historiach mieszkańców zamku. Zdarzało się bowiem, że wracający po wojennych potyczkach władcy dowiadywali się o złym prowadzeniu swych małżonek. Za okrycie władcy hańbą zostały wrzucane w czeluść studni, która do dziś nosi miano Studni Niewiernych Żon. Taki los spotkał m.in. Urlikę. Nam udało się wywołać jej ducha. Pobyt na Zamku zakończyliśmy rejsem stateczkiem po jeziorze Leśniańskim.

cudz4a

Z Leśnej udaliśmy się do Lubomierza, gdzie zwiedziliśmy Muzeum Kargula i Pawlaka – muzeum poświęcone kultowej trylogii Sylwestra Chęcińskiego. W Lubomierzu odbywa się co roku Ogólnopolski Festiwal filmów Komediowych, podczas którego miasteczko gości wiele osobistości świata filmowego, czego dowodem jest Zaułek Gwiazd.

Wycieczkę zakończyliśmy w Karpaczu. Czekały na nas tam zjazdy po torze saneczkowym oraz spacer po mieście.

Niestety był to ostatni wyjazd w tym roku szkolnym w ramach projektu „Cudze chwalicie, swego nie znacie”. Po wakacjach ruszamy dalej zwiedzać ciekawe miejsca w Polsce.